Turkiet!!

En vecka har vi tillbringat i Turkiet, en present som jag & André fick när vi fyllde 30. Vi åkte tillsammans med Gunnar & Maggan, Leo följde så klart med oxå. En kanon vecka med mycket sol & bad. Toppade 47 grader och då var det varmt!
Tack så mycket Gunnar och Maggan för en super trevlig semester!!

Flyget gick från Luleå Onsdag 13 Juli kl 18.30.

I väntan på att få kliva på flyget så jobbade Leo lite i sin pysselbok.

Matlådan serverad på flyget, chokladmuffins är gott!

Godis är oxå gott.

Efter flygresan väntade 2 timmars bussresa till hotellet.
Leo var vaken hela flygresan men somnade ganska snabbt på bussen.

Vi bodde på ett lägenhetshotell i Alanya:

Fougere Apartments * * *

Vi kom fram till hotellet väldigt sent, eller väldigt tidigt på morgonen beror hur man vill säga. Direkt ner i sängen och sova. När vi hade sovit en liten stund vaknade vi av bönutropet, det visade sig att hotellet låg granne med Alanyas största moské. Men efter nån dag hade man vant sig, man vaknade inte längre av bönen som spelades upp.

Hela veckan vi var där fick vi väcka Leo på mornarna så att vi skulle hinna äta frukosten som serverades mellan kl 8-10. Vi tog på oss badkläderna direkt när vi vaknade, gick ner och åt frukost sen var det direkt ner i poolen som gällde.

Glass är gott, GB glass!

En kall öl var oxå gott vid poolkanten.

Jag & Leo åker vattenrutschbana. Från början åkte jag och André med honom men i slutet åkte han själv.

Fint bäddat när vi kommer in på hotellrummet andra dagen.

Att gå ut på kvällarna och välja vilken restaurang man skulle äta på var ibland lite jobbigt. Vid alla restauranger stod det alltid personal som ville att man skulle äta just hos dom. Frågade vart man kom ifrån och var snabba att visa sin meny på Svenska. På alla ställen bjöd dom på Turkiskt bröd med tillbehör före maten, en del erbjöd gratis mat för Leo, kaffe, Te, frukt efter maten. Menyerna och priserna var så gott som samma på alla matställen. Efter man gått en stund så tog man bara en restaurang.

En del restauranger hade husdjur. Det kunde vara kaniner, sköldpaddor, fåglar, fiskar. Den här kaninen fick Leo mata med salladsblad.

Maggan & Gunnar

Turkiska brödet som dom bjöd på. Även Leo tyckte att det var gott.

Leo tog bilder på servitören.

Nu var det servitörens tur att ta ett kort.

Leo & Gunnar

Leo är redo att hoppa i.

Lunchdags på hotellrummet.

Utsikten från Gunnar & Maggans rum. Den gråa bygnaden med de 2 tornen är Moskén.

Utsikten åt andra hållet.

Shopping!

Det var lite jobbigt ibland oxå tycker jag. Samma här som på restaurangerna, det stog personal utanför butiken som försökte locka in en. Frågade vart man varifrån och när man sa Sverige så sa dom de fraser dom kunde på svenska. -Bara titta, inga problem. -Kom kom, och så gick dom in i butiken och ville att man skulle följa efter in.   -Hej kompis! sa dom till Leo och klappade honom på huvudet.
Och sent allt prutande som man skulle göra. Reseguiden hade berättat för oss att man skulle pruta 50 %, men om man kom ner 30% så skulle man vara nöjd.

Den här säljaren pratade svenska.

Middag & underhållning på hotellet.

Eldshow

Det var även en ballongshow för barnen. En jätteduktig kille som gjorde allt möjligt med trolleriballonger som han sedan gav till barnen. Leo blev lite besviken att inte han fick nån. Sedan var det även en magdansös som efter sin dans ville ha upp både mig och André på scenen men vi tackade nej, tur att det fanns några andra som tackade ja.

Drink vid poolen

Plask ner i vattnet

Kvällspromenad

Det blev en dag på stranden

Dagens lunch för Leo blev Plätta med chokadsås.

Leo tycker om Fanta

jag tycker om rosévin

och André tycker om öl.

Live musik

Leos efterrätt, pinocio glass.

Drinkdax

Leo fick syn på en drink som serverades till bordet bredvid oss med tomtebloss i och ville oxå ha en sådan.
Självklart beställde vi in en apelsinjos med tomtebloss i till han.

Jag, André & Leo besökte en vattenpark en dag. Vi åkte med bussen från hotellet som gick till stranden, vattenparken skulle inte vara så långt därifrån sa reseguiden till oss. Men vi gick lite fel, och varmt var det! Men till slut hittade vi dit. Sedan blev det taxi tillbak till hotellet.

Det pirrade lite i magen i dessa rutschkanor.

Middag på restaurangen närmast hotellet

Det kom förbi en kamel som hade hatt och bajspåse bak i rumpan. Leo skrattade gott åt den medans servitören matade den med bröd.

Leo dricker äppelte.

Även här fanns en kanin.

Sista middagen i Turkiet.

Den åt vi på hotellet.

Efterrätt, twister glass.

Besök i baren.

Lite kortspel

Sista morgonen beställde vi väckning av Gunnar & Maggan kl 8 så Leo skulle hinna bada lite i poolen innan frukost och sedan var dags att kliva på bussen mot flygplatsen.

Lite bilder från bussresan till flygplatsen och väntan där.
På den Turkiska flygplatsen var det 4 passkontroller innan man fick kliva på flygplanet.

Det fanns en önskebrunn i flyghallen, Leo fick ett mynt som han fick kasta i och önska sig något.
-Mamma vet du vad jag önskade mig, sa han sen. -En polisbil som blinkar och låter.
Just innan hade André & Leo gått in i en liten leksaksaffär och sett den där polisbilen som han nu önskade sig.
Men den önskningen har inte gått i uppfyllelse, än iallafall.

Leo var vaken hela resan hem, ville varken sova i bussen, flygplanet eller i bilen hem från Luleå. Mormor och morfar kom förbi när vi hade kommit hem och Leo visade det vi hade filmat under resan. När vi sedan gick ut på uppfarten och skulle vinka hej då så sätter sig Leo ner på marken, lägger sig ner försiktigt på rygg och är på väg att resa överkroppen då han börjar krampa. Fort in och börja kyla han med blöta handdukar, leta reda på krampmedicinen och ge honom den och alvedon. Vi tycker inte att vi får 100 % kontakt med honom och han vill inte öppna ögonen så jag ringer 112. Hon som svarar säger att hon skickar en ambulans så fort som möjligt men att alla ambulanser är upptagna just då då det kan ta en liten stund. Vi fortsätter kyla honom, går ut, baddar med kalla handdukar, ställer honom i duschen. Efter en liten stund kommer äntligen ambulansen och dom bestämmer för att ta med honom in. André får sätta sig på båren med Leo i knät och dom åker iväg. 39.1 grader ligger tempen på i ambulansen, när dom kommer fram till akuten så somnar Leo. Trött efter den långa resan och krampen. Leo blir inlagd även denna gång på barn men vi bestämmer att André får stanna med honom själv då jag inte kände mig 100 med halsont och förkylning.

Leo på barnavdelningen (Torsdagsmorgon)

Nalle nr 5 som Leo fått av ambulansmännen.

Vid 7.30 dagen därpå (Torsdagsmorgon) vaknar Leo och är feberfri och pigg som om inget hade hänt. Leo blir utskriven och jag åker och hämtar dom. Torsdagen blev en lugn dag hemma, han är fortfarande feberfri men vi ger honom ändå febernedsättande var 4:de timme. På eftermiddagen tog vi en promenad för att få lite luft. Han sover i våran säng natten mot Fredagen då man fortfarande är lite på spänn om han ska få nån mer kramp.
På Fredagen bestämmer vi oss för att åka till Byskemarknaden, där möter vi upp Josse med familj.

Leo bestämmer sig för att han vill bli målad som en drake i ansiktet men tjejen hinner inte långt förrän Leo ångrar sig och vi får tvätta bort det lilla hon hunnit.

Efter ett varv på marknaden går vi förbi Hannes farmor. Leo och Hannes får hjälpa till att plocka lite jordgubbar och vattna blommor medans bla Jonna får mat innan vi åker vidare till havsbadet för mat och lek.

Efter maten gick vi ner till stranden till skeppet och linbanan. Då jag såg Leo börja huttra lite så skyndade vi oss att ge honom alvedon, satte oss i bilen och körde hem. Tempen visade på 39,4 när vi kom hem. Skulle han få en till kramp nu?? Vi kylde ner honom med blöta handdukar och fortsatte ge gonom febernedsättande hela natten. Tempen gick ner till 38,4 men steg sedan till 40,1. Hela natten låg han med hög feber 39-40 grader men som tur var ingen mer kramp. Jag och André bytte av varandra under natten för att se till Leo.
Lördagmorgon blev han feberfri igen. Blev en lugn dag hemma, var ute på gården och rensade lite ogräs och spelade sällskapspel ute på altanen.
Idag efter att Leo hade duschat upptäckte jag röda prickar på honom. Rygg, mage, armar och på rumpan. Kan han ha fått vattkoppor? Kan det vara förklaringen på hans febertoppar? Bara att avvakta och se...